Perempuan lebih emosional?

Bismillahirrahmanirrahim
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Perempuan lebih emosional berbanding lelaki? Tetapi masih baik hati. Macam mengutuk diri sendiri pula kan? Tadi di sekolah, subjek pertama adalah hafazan. Dengar saja hafazan terus anak-anak murid kesayangan merungut malas mahu menghafal. ISH3. Maka akal ligat mencari idea untuk menukar sedikit style hafazan. Saya buat permainan kuiz. ( takda la kreatif mana ). 

Kuiznya ala-ala macam hafazan di majlis tilawah alquran @ ihtifal. ULANG DAN SAMBUNG. Saya baca dua tiga kalimah, siapa tahu jawapan angkat tangan cepat-cepat. Mula-mula pelajar yang hadir hanya sejemput. Tidak sesuai jika mahu buat vice versa. So, saya pun menyoal by tahun ke tahun. Bermula dengan tahun satu selepas itu tahun dua. Dua minit kemudian semua pelajar tiba. Boleh lah nak main Lelaki lawan perempuan. Mereka sangat sangat seronok mahu berlawan dengan jantina lain-lain. Fitrah.

Satu jawapan yang betul 10 markah. Jika salah tolah lima markah. Sangat gerun kan? HAHA. Mereka sangat bersemangat. Yang mengantuk terus segar. Yang lapar terus kenyang. Yang berborak terus diam. Semua menanti soalan dari saya. Punya lah semangat sampai tak sempat baca habis berebut-rebut mengangkat tangan. Hatta cikgunya pun keliru nak pilih yang mana satu angkat dulu. HUHU.

Sangat heaven agaknya melihat markah semakin bertambah di papan putih. Nak- nak pula seri tidak berbeza. Masing-masing sibuk mem'boo' lawan masing-masing jika mendapat markah. Itu situasi enam soalan pertama. Hari yang sejuk tiba-tiba menjadi panas mendidih apabila situasi berubah. Berubah angka di papan putih. Kelihatan banyak mines di colum perempuan. Pelajar lelaki mendahului. Tercuit hati.

Murid perempuan semakin malas untuk mengangkat tangan. Luntur sudah semua semangat bila melihat murid lelaki semakin aktif mengangkat tangan. Muncung sedepa semuanya. Mata bukan main lagi tajam merenung lawan mereka sambil berpeluk tubuh. HAHA. Tersenyum lebar.

Tidak selesai disitu sahaja. Bersambung ke subjek Akidah pula. Saya menyuruh mereka menyalin sesuatu ke buku tulis. Dijadikan cerita ada pelajar tahun satu yang tidak membawa pencil case. Mahu meminjam daripada kawan-kawan lelaki semua stok bawa sebatang pensel saja. Mahu meminjam daripada kawan perempuan semua tak mahu bagi gara-gara kalah. 

Saya diam saja waktu ini. Mahu melihat gelagat mereka. Mahu melihat siapa yang baik hati mahu meminjamkan pensel. Tiba-tiba seorang murid perempuan bangun pergi menghempaskan meletakkan pensel diatas meja murid yang takda pensel tadi sambil menjeling dan memuncung. HAHA. Macam-macam.

Perempuan hatinya lembut. Mudah tersentuh. Mudah beremosi. Tetapi masih baik hati. Tidak sanggaup melihat musuh kawannya berasa susah. Tidak tegar melihat kawannya dimarahi guru kerana tidak menyiapkan latihan. Lelaki pula sentiasa cool. Dijeling perempuan masih cool. Dipukul dengan sapu tangan juga masih cool. Itu sebabnya kuasa talak ditangan lelaki. Sesungguhnya Allah itu Maha Bijaksana dalam segala aspek. SUBHANALLAH.

Seronok menjadi mereka. Hati mereka sangat suci. Tanpa noda. Tanpa dosa. Kita? Benarlah kata Allah anak-anak ibarat kain putih. Ibubapa lah yang perlu mencorakkannya. Bijak mencorak putih hasilnya. Jika tersilap? 

12 comments :

yaqut hulaif said...

assalamualaikum.
perkongsian menarik, sebab tu la perempuan lebih suka pink, sebab pink lembut..

p/s: teruskan tinta dakwah.

aunidamia said...

btol3...i agree wif u

Yildirim Fateh said...

menarik,,,menjadi guru perlu kreatif,,penglamn beharga,,xternilai..

sunshine =) said...

kenal da sahabat ana yg sorang ni,,,dy memang ad ciri seorg pendidik,,cuma xtonjolkan,,,kecik2 cili padi ni,,,hehehe

Anonymous said...

terbaek! :)

Unknown said...

@yaqut > ahaha,,ada kaitan ka dgn pink?
@damia > mekaseh cik mia,,hukhuk~
@shairazi > mslhnye guru diatas tdk kreatif,,sob3~
@putri > ishh enti ni,,jgn nk merepek! enti lg mantop..entikan senior ana,,lalalal
@anon > ^_^

Yildirim Fateh said...

merendah diri..

Unknown said...

itu satu kenyataan.

zahir said...

ko jadi cikgu skola agame mane..

Unknown said...

@zahir > sek agama terchente kite yg dlu2 tu la zahir,,:D

Yildirim Fateh said...

yelah 2..

Unknown said...

@shairazi sharizan
ye3~~