Felt craft

Bismillahirrahmanirrahim
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Demi Masa. Sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran, dan nasihat-menasihati supaya menetapi kesabaran. Ini maksud surah apa anak-anak? SURAH AL ASR!! Aiwah. :D

Anak-anak murid saya kalau tang surah al asr ni memang akan baca dengan sepenuh jiwa raga lah. Sebab apa? Sebab dah tak sabar nak balik. Jangan kata budak-budak, kita yang tua-tua ni pun suka sebab program/majlis dah selesai. Lagi satu ada makan. YA tak? Ya saya tau. ;P

Daripada kecil sampai besar, 80% orang islam hafal kot surah ni. Ate sudah dari sekolah tadika lagi sudah dididik. Tapi berapa ramai yang feeling habis pada surah ni? Sekadar lalu di bibir je la kot. Dihati? Tak singgah langsung. Memanglah pendek je tapi jangan tak tahu surah ni lagi hebat daripada buku-buku motivasi yang kat kedai tu. Betul. Tak tipu.

Antara yang terpopular isi kandungan surah ini ialah tentang kepentingan masa. Masa itu emas. Motifnya nak suruh manusia ni hargai masa. Emas mahal tau sekarang. Haritu RM177 per gram. Itu haritu. Harini? Nampak RM terus terbeliak biji mata. Cuba kalau sebut tentang masa tu tersembul jugak biji mata. Kan bagus gitu. Hehe.

Waktu sihat dan waktu lapang. Dua waktu ni lah yang manusia suka buat heran tak heran. KEKASIH kita dah pesan 1400 tahun dulu lagi tau. Kita? Asyik depan tv tengok sapa yang menang mentor 5. Tengok sapa yang dapat masuk final konsert af. Tengok crew pertandinganlompatlompatterbaringbaringterkangkangkangkang showdown yang mana kena battle. Kan kan kan?

Daripada cuci mata telinga tengok semua tu, apakata kita isi masa lapang 6 bulan ni dengan satu hobi baru. Bukan lukis-lukis guna AI tu. Tu hobi lama. Haha. Ni hobi baru. Nama dia main gunting benang kain felt. Hehe. KRAF FELT lah. Apa tu? Baca sini. Ok dah tahu kan? Daripada kain felt ni,kita boleh buat macam-macam antaranya keychain,hairclip,headband,pencil case,hanphone charm,car charm,handphone case dan banyak banyak banyak lagi. :D

Tak nampak bayang lagi? Biarlah gambar yang menjelaskan semua.cewah. :P

meow meow..
Motokar
Jantung pisang
Pokok bunga atas kepala
Ok dah nampak bayang kan? Semua ni dibuat daripada kain felt jenis polyster. Felt ni ada macam-macam jenis, antaranya polyster,wool,arcylic dll. Saya masih belajar lagi dengan semua benda ni. Jahitan masih tak kemas. Gunting pun senget-senget. Hehe. Kalau tengok hasil kraf crafters lain saya rasa saya ni kecil sangat. Huhu. Ate kata baru je kan. Haruslah tak cantik kraf-kraf saya ni kan. T_T.

So bila pagi-pagi dengan malam-malam saya akan mengadap hobi baru saya ni. Petang-petang? Haruslah ke sekolah. Saya harap sangat masa cuti kali ni saya isi dengan perkara yang berfaedah. Berfaedah dan akan dikira sebagai amal soleh. Eh boleh ke dikira sebagai amal soleh? Bukan ke amal soleh tu macam solat,ngaji,puasa? Boleh. Apa-apa perkara umum jika kita niatkan keranaNya insyallah Allah ambil kira. Allah tu tak kedekut kan? Free je nak bagi pahala. Tak berkira pun. Cuma kita ni je.Suka je sia-siakan peluang itu.

Eh ada lagi gambar saya nak tunjuk ni. Boleh tak? Boleh la eh. :D

Name tag tak gebu.
Bunga gemuk.
For her for him.
Back view yang atas tu.
Bunga tembam.
Footprint sape?
Secara tuntasnya (ayat syarahan), masa yang ada jangan dianak tirikan. Jangan malam nak exam je baru nak anak emaskan masa tu. Kalau tak, rugi lah kita. Rugi yang ni bukan macam rugi meniaga. Ni rugi advance punya. Makanya jemputlah menempah banyak-banyak kepada saya. Biar masa saya terisi. Huhu.

*Eh saya serious ni. Kalau-kalau terminat atau tertarik boleh saja nak tempah. Contact Facebook saya eh. Nak design lain pun takpa. Warna lain lagi lah takpa. :D

21 comments :

SITI ARFAH said...

Footprint ak! Ak dtg amek dia blik. Haha

Yildirim Fateh said...

bntuk kpal terbg xda ka?

Anonymous said...

cantik3

♥ princessdesire..(^_^) ♥ said...

cantikk.t aku blajar ngn ko ye...peace..hehehe

ash_mza said...

meow yg chumel^-^

Unknown said...

>arfah : amik2..meh rm4 dlu..huhu :P
>shairozi : ada3..coming soon :D
>anon : x cantik ponn,,comot2 je kan?? huhu
>aten : boleh3,,meh la dtg kampor :D
>ash : meoowww...huU :)

SITI ARFAH said...

Atiq = Haha. Dekut ah. Ngn ak pn berkira. hehe

Unknown said...

@Siti Arfah
boleh free,,tp meh dulu moise chocolate cake with strawberry topping..hahaha..zalim bukan?? :P

SITI ARFAH said...

Atiq = Amboi amboi amboi . Strawbery topping. Bkn maen lg ye. hahaha

Unknown said...

@Siti Arfah
ok la xyah strawberi..tukor..cheese topping..kurang zolim kan?? haha

SITI ARFAH said...

Atiq !! Mencinyerrr. hahaha. Trsgtlah kurg zalim. Awesome ! Hahaha

Yildirim Fateh said...

bila baca surah al-adr diakhir prog,,hilang mengantuknya...

Yildirim Fateh said...

al-asr

Unknown said...

@Siti Arfah
ahaha!! benci2 sayang xpe..aq trima dgn regho..haha!!

Unknown said...

@shairazi sharizan
betol2,,perut pon bergelore~~

Yildirim Fateh said...

setuju..

SITI ARFAH said...

Berat nanang kamu neh atiq !! hehe

Unknown said...

@shairazi sharizan
lg bergelora klo nmpk pekasam..lalala~~

Yildirim Fateh said...

oh,lagi bergelora sebabnmpak pekasam..kenapa ya?

Unknown said...

@shairazi sharizan
sebab sedap la kot..?

Yildirim Fateh said...

erm,betul,,org bandar yg pertama kali mkan pekasam mmg jd mengidam terus..