Resipi Gulai Lemak Peria

PERIA? Eii..pahitkan? Pahitpahit pun banyak khasiatnya. Antara khasiatnya yang sudah tersohor  di seantaro dunia ialah merawat penyakit kencing manis.Bukan itu sahaja ia juga merupakan penawar penyakit buasir,darah tinggi.Walaupun bukan menghilangkan terus tapi ia dapat mengurangkan.Pakar perubatan China gunakan peria untuk merawat asma dan haid.

Peria terbahagi kepada 2 jenis. Satu yang panjang berwarna hijau muda dan satu lagi yang pendek berwarna hijau tua ataupun nama glemernya ' peria katak '. Untuk mengetahui dengan lebih lanjut tentang peria silalah ke LINK ini.

Semalam saya dan ibu pergi ke pasar malam dan ibu membeli sebiji peria. Dalam otak saya mesti esok nak masak gulai lemak ni. X suka! Dan tibalah hari ini ibu saya menyuruh memasak peria tersebut. Disini saya sertakan resipinya. heE~

BAHAN-BAHANnya ;

  • Peria
  • Taufu
  • Ikan bilis
  • Serbuk kunyit
  • Santan
  • Garam
  • Cili padi
  • Bawang besar
CARA-CARA memasaknya ;
  • Tumbuk bawang besar dan cili padi hingga lumat
  • Masukkan semua bahanbahan kecuali santan ke dalam periuk.
  • Masukkan santan yang diperah kali kedua kedalam periuk.
  • Apabila mendidih masukkan pula pati santan.
  • Kacau kacau dan siap.
Senangkan? X pedas pun. Kalau nak pedas letak lah cili padi banyak-banyak. Saya bertanya pada ibu saya x pahit ke? Ibu saya kata x pun, pahit sikit je. Makanlah nanti xde lah kena kencing manis. Saya pun menyahut lah seruan ibu saya. Saya cilok sikit peria yang ada di dalam pinggan ibu saya. Peria masuk mulut dan kunyah! kunyah punya kunyah. YEAH!! sedap. X pahit pun. Dan saya ambil lagi. Rasa macam makan timun je. ~_^

Kesimpulannya marilah kita bersama-sama makan peria. Eh! menjaga kesihatan laa. Dari muda la kena jaga. Bak kata orang prevention is better than cure tapi cakap melayunya mencegah lebih baik daripada merawat. Nanti dah tua susah nak pantang-pantang ni.Nak-nak bagi wanita yang mengandung. AWAS! Anda mudah untuk terkena kencing manis.

P/s ; Kepada kedua-dua my beloved sister yang sedang hamil tu. sila jaga pemakanan anda molek-molek. Ingat doktor pesan apa. Jangan makan nasi banyak-banyak.Makan beras TAJMahal xpe. Dan sila lahirkan anak saudara yang comel untuk saya okeh! huhu~

Mengandung anak ke 5 ;p

Mengandung anak sulung

Ya Allah, jagalah anak mereka  selama ada di dalam kandungan mereka dan
sembuhkanlah dia, engkaulah adalah Dzat yg bisa menyembuhkan, tak ada
ubat kecuali ubat-Mu yang tidak akan membawa penyakit.
 Ya Allah, bentukkanlah dia dalam kandungan mereka dengan bentuk yang
sempurna dan tetapkanlah iman hatinya pd-Mu dan utusan-Mu.
Ya Allah, keluarkanlah dia dari kandungan mereka pada waktu mereka
melahirkannya dengan mudah dan selamat.
 Ya Allah, jadikanlah dia orang yang sehat sempurna, punya akal
cerdas, alim, mau mengamalkan ilmunya.
Ya Allah, berikanlah dia umur panjang, badan sehat dan budi
pekerti yang baik, guna untuk membaca hadist dan Al-quran dengan
mendapat berkahnya Nabi Muhammad saw.
Segala puji bagi Allah yang menguasai sekalian alam.



0 comments :