Sup Cendawan

Bismillahirrahmanirrahim
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang


Fuhhhh *Tiup habuk*. Menurut kepada tajuk entry di atas, pada hari ini kita akan memasak sup cendawan. Ya sup cendawan. Sup ini adalah antara lauk yang tersenarai di dalam masakan-masakan yang tersenang pada abad ini.
Bahan-bahannya ; 
  • Cendawan Putih
  • Air
  • Daun kunyit
  • Garam
Cara-caranya ;
  • Masukkan cendawan putih,air,daun kunyit yang dikoyak-koyak dan garam ke dalam periuk.
  • Rebuskan sehingga air mendidih dan siap.
Simple kan? Dalam 10 minit sahaja kita dah boleh nak menikmati hidangan yang halal lagi lazat. Mungkin saya boleh tukar nama resipi ni kepada cendawan rebus? Sebab tiada bahan yang perlu ditumis segala. Saya kira masakan ini sangat sesuai untuk mereka yang bujang. Yang sudah mendirikan rumah tangga also can. :)

Tiada minyak dan santan digunakan. Maka ia sangat sihat. Bagi yang sedang berdiet turut disarankan memakan makanan seumpama ini. Bila kita sihat, kita sedang mensyukuri nikmat Allah. Nikmat sihat. Nikmat dimana ia sering dianaktirikan oleh manusia. Jika ditarik nikmat sihat itu, nescaya hidup kita bergelumang dengan ubat-ubatan secara berterusan. Maka sebelum nikmat itu ditarik, marilah kita bersama-sama mencuba resipi di atas. ;)

19 comments :

Suria imani said...

sup cendawan memg sedap..favorite kt..heehee =p
bole la wat kn kt nnt...hekhek~

aCu atiQ said...

@Suria imani
ohh yeke? xtau plak nk feveret k.sue,,boleh la nnty betandang kat kolej 5 kite buat kan,,masak dlm heater..haha :P

shairazi sharizan said...
This comment has been removed by the author.
yaqut hulaif said...

macam tak sedap ja

aCu atiQ said...

@shairazi sharizan
tak yah tggu ramadhan pun xpe,buat lallu..haha

aCu atiQ said...

@yaqut hulaif
mostly makanan utn mereka yang mementingkan kesihatan akan kelihatan tidak sedap..am i right??

shairazi sharizan said...
This comment has been removed by the author.
aCu atiQ said...

@shairazi sharizan
ada ke orang pesan lauk ni? klo ana pesan yg paling mahal sekali..muahahahah~~

Suria imani said...

bole erk mask dlm heater??....haha
law mcm 2 konfom kt dtg tiap2 mnggu....heehee ;)

shairazi sharizan said...
This comment has been removed by the author.
aCu atiQ said...

@Suria imani
boleh kot dlm heater? sebab dy macam kene rebus2 je gtuu..hee~~

aCu atiQ said...

@shairazi sharizan
maksud ana,ana pesan makanan yg mahal2 je..hehe

shairazi sharizan said...
This comment has been removed by the author.
aCu atiQ said...

@shairazi sharizan
jangan la order makanan mahal tp sikit,,~~

shairazi sharizan said...
This comment has been removed by the author.
Siti Arfah said...

I like cendawan ! hehe. :D

Zuan said...

nyum2.. lama tak makan sup cendawan ^^

Aida Ismail said...

Oh! Tambah lada hitam yang dah ditumbuk tu, mesti bertambah sedap. :)

HARIMAU MALAYA said...

Bestnye kalau dapat berbuka posa ngan Atiq...tolong support Harimau Malaya ye...